Tuesday, September 17, 2013

puisi untuk ibu

puisi untuk ibu

By: Surya irawan


ibu,,,,,,,,,,,,
ketika aku lelah dan semangat ku patah,,patah untuk meneruskan perjuangan yang pernah terhenti oleh krikil-krikil yang kurasa terlalu tajam,,,dan hingga akhir  nya aku pun memilih jeda...
kau masih ada di sini setia menemani dan menyemangati ku......
ibu........
kata-kata mu bagaikan embun di padang gersang nuraniku..
memberiku cahaya dalam kekalutan berfikir ku..
kau labua kan hati mu untuk ku dengan tulus tak berpamrih...
ibu......
dulu ku sandarkan diriku di bahu mu..terasa kelembutan dan sentuhan mu...
kelembutan yang menembus dinding2 kalbuku..dan menghancurkan segala keangkuhanku..
ibu....
ucapan mu meluluhkan semua kelelahan dan beban dunia ku.....dan membawaku terhanyut bersama kedamaian hati mu....
ibu........
tapi tuhan berkata lain,tuhan berkehendak lain,dan tuhan tak inginkan itu.......
jejak mu terhendi berbalik dari anggan dan harapanku...
langkah mu  menghadap sang pencipta tinggal kan langkah ku sendiri di sini,,
untuk selama-lamanya dan tak akan pernah kembali....
selamat jalan ibu,,,aku akan slalu datang dengan do'a dan bunga indah hingga nanti ada masa aku di panggil sang pencipta.....
ibu,,,akan aku kenang slalu diri mu di dalam hatiku untuk selama2 nya
ibu tercinta

No comments:

Post a Comment